طب سنتی

تازه های طب سنتی

طب سنتی

تازه های طب سنتی

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اگر در قسمت بالا سمت راست یا میانه شکم خود درست پس از صرف یک وعده غذایی احساس درد می کنید، ممکن است به کوله سیستیت حاد مبتلا باشید، که به عنوان شایع‌ترین بیماری کیسه صفرا شناخته می شود. این بیماری معمولا به دلیل سنگ های کیسه صفرا شکل می گیرد، اما می تواند از تومورها نیز ناشی شود. درد ممکن است به اندازه شدید باشد که به سمت بالا و شانه راست نیز سرایت کند. این شرایط می تواند به یک نسخه مزمن منجر شود که از دست رفتن عملکرد کیسه صفرا را به همراه خواهد داشت.

تب

اگر تب دارید (به طور معمول با درد شکمی همراهی می شود) ممکن است با یک مشکل کیسه صفرا مواجه باشید. هنگامی که یک سنگ کیسه صفرا در ناحیه گردن این اندام گرفتار شود می تواند موجب التهاب کیسه صفرا شده و به بیماری کوله سیستیت منجر شود.

عدم درمان کوله سیستیت می تواند به عوارض جدی و گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی، مانند پارگی کیسه صفرا، منجر شود. در این مورد برداشتن اندام رایج است.

زردی پوست

زرد شدن پوست و قسمت سفید چشم ها می تواند نشانه ای از یک بیماری کیسه صفرا باشد. زرد شدن پوست در نتیجه فراوانی بیلی روبین در خون شکل می گیرد، که به عنوان بیماری زردی شناخته می شود.

در شرایطی که زردی می تواند ناشی از مشکلات مختلف باشد، مسائل کیسه صفرا می تواند یکی از آنها باشد. بیلی روبین به طور معمول از طریق مجاری صفراوی و همراه با مدفوع یا ادرار دفع می شود، اما مسدود شدن مجاری می تواند به تجمع آنها در بدن منجر شود که زرد شدن پوست را به همراه دارد.

رنگ غیرعادی مدفوع

یکی از نشانه های شناخته شده مشکل در کیسه صفرا رنگ روشن‌تر از حد معمول مدفوع است. همچنین، ممکن است مدفوع ظاهر گچی داشته باشد. دلیل این شرایط وجود چربی های اضافی در مدفوع است که صفرا به طور موثر آنها را تجزیه نکرده است.

اسهال

مشکل دیگر دفع مدفوع مرتبط با مسائل کیسه صفرا اسهال و مدفوع شل است، که یکی دیگر از نشانه های چربی های اضافی به درستی تجزیه نشده در دستگاه گوارش است. اسهال مکرر و طولانی مدت در میان افرادی که مشکلات کیسه صفرا دارند، شایع است. اگر به طور منظم با این مشکل مواجه هستید، مراجعه به پزشک برای شناسایی علت دقیق این شرایط ضروری است.

تکان و لرز

اگر دچار تکان و لرز شده اید و این شرایط ارتباطی با سرما ندارد، پس با یک مشکل سلامت مواجه هستید. تکان خوردن و احساس لرز می توانند نشانه ای از حمله کیسه صفرا باشند. تکان و لرز می توانند در نتیجه یک عفونت باکتریایی در کیسه صفرا شکل بگیرند. با توجه به این که چه میزان از دستگاه صفراوی توسط یک سنگ مسدود شده است، نشانه ها می توانند وخیم‌تر شوند.

حالت تهوع و استفراغ

احساس ناراحتی در معده نشانه ای شایع از تمام بیماری های مرتبط با کیسه صفرا است. اما تنها بیماری کیسه صفرای مزمن ممکن است موجب مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده، گاز، حالت تهوع، و استفراغ شود.

فرد ممکن است احساس ناخوشی مداوم در زمانی که کیسه صفرا بیمار است را تجربه کند. احتمال دارد احساس بیماری درست پس از خوردن یک وعده غذایی بدتر شود و به طور معمول با نشانه های دیگر مانند سوزش سر دل و نفخ همراه است

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

خواص مرزنگوش

مطالعات نشان می‌دهند که خواص ضدباکتریایی مرزنگوش برای مبارزه با برخی از باکتری‌های  مضر که پوست، زخم‌ها، گلو، دستگاه گوارش، دستگاه ادراری و به خصوص ریه‌ها را هدف قرار می‌دهند مفید است.

مقابله با عفونت‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک

پژوهشی که در مجله‌ی Frontiers in Microbiology منتشر شد نشان داد که خواص مرزنگوش برای مبارزه با عفونت‌هایی که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند قابل توجه است، به خصوص اگر عفونت در ناحیه‌ی گلو باشد. در این پژوهش برای بررسی خواص این گیاه، از روغن مرزنگوش استفاده شده بود.

آنتی‌اکسیدان قوی

مرزنگوش دارای فعالیت آنتی‌اکسیدانی قابل توجهی است که برای پیشگیری یا بهبود بسیاری از عارضه‌هایی که در اثر موجود رادیکال‌های آزاد در بدن به وجود آمده‌اند میتواند مفید واقع شود.

پیشگیری از آب سیاه (گلوکوم)

یکی از عوامل بروز آب سیاه در چشمان، رادیکال‌های آزاد هستند که می‌توانند به عصب بینایی آسیب رسانده و حتی منجر به کاهش دید و نابینایی شوند. اگر آب سیاه در خانواده‌ی شما یکی بیماری ارثی است، برای پیشگیری بهترین راه دریافت مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها میباشد. حتما مرزنگوش را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پادزهر آرتروز

از آنجایی که مرزنگوش دارای خواص ضدعفونی و آنتی‌اکسیدانی است، میتواند در روند درمان روماتیسم و ورم مفاصل مفید واقع شود. اگرچه عفونت‌ها تنها در آرتریت روماتوئید (رماتیسم مفصلی) نقش دارند، ولی بعلت قدرت بالای فعالیت آنتی‌اکسیدانی مرزنگوش، استفاده از آن میتواند برای انواع بیماری‌های آرتریت مفید باشد.

متعادل‌کننده فشارخون

مرزنگوش حاوی هفت ترکیب طبیعی است که به پایین آوردن فشارخون بالا کمک می‌کنند. اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید، حتما مرزنگوش را به برنامه‌ی غذایی روزانه خود اضافه کنید.

مبارزه با سرطان

اگرچه مطالعات اختصاصی در زمینه‌ی خواص ضدسرطانی مرزنگوش انجام نشده است، اما سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ترکیبات این گیاه میتوانند در جلوگیری از گسترش سرطان موثر باشند. محققین گزارش داده‌اند که خواص مرزنگوش به خصوص برای نابود کردن سلول‌های سرطانی کبد مفید هستند.

تسکین‌دهنده‌ی آسم

مرزنگوش حاوی چهار ترکیب ضدآسم است. برای استفاده از روغن مرزنگوش برای تسکین آسم، باید آن را میل کنید و اسنتشاق کردن آن فایده‌ای ندارد. محققین تاکید می‌کنند که بیماران مبتلا به آسم هنگام استفاده از روغن مرزنگوش، از تنفس عمیق خودداری کنند زیرا ترکیبات معطر قوی موجود در روغن این گیاه میتوانند منجر به رفلکس سرفه شده و آسم را تشدید کنند

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

سردرد می‌تواند علت‌های بسیاری داشته باشد. اما دلیل اساسی سردردهای مرتبط با روزه داری، ناشی از گرسنگی و افت قند خون، از دست دادن آب بدن، خواب ناکافی و قطع مصرف موادی که وابستگی ایجاد می‌کنند (مانند کافئین و نیکیوتین) است.

سردردهای میگرنی نیز در این دوران تشدید می‌شوند؛ چون در ماه رمضان علایمی مانند سردردهای عصبی، کاهش قند خون و کم آبی باعث افزایش اسیدهای چرب آزاد خون شده و به طور مستقیم اثر شدیدی بر روی آزاد سازی کاته کولامین‌ها در میگرن می‌شود. اما حتی این افراد نیز با راهنمایی و کمک پزشک معالج و ایجاد تغییرات مختصر در مصرف دارو، می‌توانند روزه بگیرند.

برای کاهش بروز سردرد عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان توصیه کرد:

-آب و مایعات کافی نوشیده شود. مصرف سبزیجات در وعده‌ی سحری کمک کننده است.

-عدم قرار گرفتن در معرض نور خورشید و در صورت اجبار، از عینک و کلاه استفاده شود.

-عدم انجام فعالیت‌های شدید بدنی و ورزش در معرض نور خورشید

-ترک سیگار قبل از ماه مبارک یا به حداقل رساندن مصرف آن

-کم کردن مصرف قهوه و چای پررنگ قبل از ماه مبارک

-گاهی مصرف یک قرص مسکن در وعده‌ی سحری، با مشورت پزشک می‌تواند کمک کننده باشد

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

صبح‌ها به دلیل استراحت پوست هنگام خواب و باز بودن منافذ آن، بهترین زمان برای تغذیه صورت با مواد طبیعی است، زیرا سلول‌های پوستی قابلیت جذب بالاتری دارند.

ماسک برای شفافیت پوست

یکی از بهترین ماسک‌های صورت که دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی، با خواص میکروب زدایی، جوانسازی پوست و درمان آکنه و جوش می‌تواند برای پوست مورد استفاده قرار بگیرد، ماسک لیموترش و عسل است.

برای تهیه این ماسک مقداری عسل را در آب گرم ریخته، افشره یک عدد لیمو ترش را به آن اضافه کنید، مخلوط را به هم بزنید تا یکدست شود، سپس پوست صورت و گردن به جز نواحی دور چشم‌ها و اطراف حفره‌های بینی را به آن آغشته کنید.

بسته به حساسیت سطح پوست، ماسک به مدت ۱۰ الی ۳۰ دقیقه بر روی صورت بماند تا خشک شود، سپس صورت را با آب ولرم شسته و خشک کنید و برای جلوگیری از خشکی پوست از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

با استمرار در مصرف این ماسک پس از مدت کوتاهی تفاوت‌های آشکار در پوست صورت خود شامل جوانسازی، برطرف شدن لکه‌ها، چین و چروک و حتی درمان آکنه و جوشگاه‌ها را مشاهده می‌کنید

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

فواید بادکش

بهبود انرژی حیاتی (Qi)

همانند طب سوزنی، بادکش درمانی نیز به افزایش انرژی حیاتی کمک می‌کند. اگر با اصول طب سنتی چین آشنا باشید، می‌دانید که انرژی حیاتی (Qi) بخش مهمی از فرهنگ سنتی این کشور است. بسیاری از متخصصین این طب باور دارند که بادکش درمانی به خارج کردن سموم و مایعات راکد از بدن کمک میکند. همین موضوع سبب میشود تا جریان تازه‌ی مایعات در بدن محیا گردد.

تسکین درد

مطالعات نشان داده‌اند که بادکش درمانی می‌تواند برای کاهش درد به خصوص در ناحیه‌ی پایینی کمر بسیار موثر باشد. با بهبود جریان خون در مناطقی از بدن که درد دارند، به کاهش التهاب نیز کمک می‌کند. اگر از یک تمرین سخت ورزشی به خانه بازگشته‌اید، با استفاده از بادکش میتوانید از درد و گرفتگی عضلات پیشگیری کرده و به ساخت اسید لاکتیک در عضلات کمک کنید.

آرامش بیشتر

یکی دیگر از فواید بادکش درمانی، آرام کردن سیستم عصبی است. همانند طب سوزنی، بادکش درمانی نیز به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

دوستدار سیستم ایمنی بدن

بادکش درمانی تنها به بهبود جریان خون کمک نمی‌کند، بلکه در بهبود جریان لنف نیز موثر است. لنف بخش بزرگی از سیستم ایمنی بدن ما انسان‌هاست و کمک می‌کند تا بدن از شر سموم و مواد زائد خلاص شود. لنف همانند خون به طور مداوم در بدن جریان ندارد و جریان آن به تحرکات و جاذبه وابسته است. اگر لنف در بدن به صورت راکد باقی بماند، سموم و مواد زائد دفع نشده و از بدن خارج نمیشوند. با استفاده از بادکش درمانی میتوانید از رفع رکود لنف در بدنتان مطمئن شوید.

بهبود هضم

هنوز به طور قطعی مشخص نیست که چرا بادکش درمانی به بهبود اختلالات گوارشی کمک می‌کند، اما برخی باور دارند که این خاصیت به کاهش سطوح استرس مربوط است. همانطور که میدانید استرس میتواند اثرات چشمگیری بر دستگاه گوارش داشته باشد، هرچیزی که بتواند استرس را کاهش دهد، میتواند برای تسکین اختلالات گوارشی نیز مفید واقع شود. البته بهبود جریان خون در ناحیه‌ی گوارشی نیز ممکن است نقش مفیدی در این باره داشته باشد.

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

بیش از ۱۲۰ نوع از تومورهای مغزی و سیستم عصبی مرکزی وجود دارند. تومورهای مغزی و ستون فقرات برای هر فردی متفاوت هستند. آنها در مناطق مختلف شکل می گیرند، از سلول های مختلف توسعه می یابند، و ممکن است گزینه های درمانی مختلفی داشته باشند.

سردرد

هر فردی گاهی اوقات در زندگی خود دچار سردرد می شود و بر همین اساس نباید هنگام تجربه این شرایط نگران وجود یک تومور مغزی شوید. از مشخصه های سردردهای مرتبط با توموز مغزی پایداری آنها است و به طور معمول صبح هنگام تشدید شده و در طول روز بهتر می شوند. هنگامی که فرد دراز کشیده است، فشار در جمجمه و مغز افزایش می یابد و در طول روز مقداری از این فشار کاسته می شود. افزون بر این، سردردهای مرتبط با تومور مغزی اغلب با حالت تهوع و استفراغ همراه هستند.

همه تومورها سرطانی نیستند

مجموعه ای کامل و طیفی گسترده از نتایج برای تومورهای مغزی وجود دارند. در برخی موارد تومورهای مغزی خوش خیم هستند که به معنای رشد بسیار کند آنها در مغز یا خارج از مغز است. تومورهای مغزی بدخیم نیز وجود دارند که بسیار سریع رشد می کنند و غیر قابل درمان هستند.

به خوش‌خیم‌ها خوش‌بین نباشید!

دلیل این که تومورهای مغزی می توانند مخاطره آمیز باشند این است که جمجمه فضایی محدود و ضخیم است. در نتیجه، هر چیزی که درون یا خارج از مغز رشد کند می تواند فضای زیادی را اشغال کرده و روی بخش های مهم مغز فشار وارد کند و موجب شکل گیری مشکلات بسیاری شود.

از جمله مشکلاتی که تومورهای مغزی موجب می شوند می توان به از دست دادن بینایی، مشکلات گفتاری، مشکلات درک زبان، یا ضعف در یک سمت از بدن اشاره کرد. نشانه ها در آغاز ممکن است مختصر باشند، به ویژه اگر در نتیجه تومورهای خوش خیم با آهنگ رشد کند شکل گرفته باشند. اما اگر متوجه هر یک از این تغییرات شده اید، مراجعه به پزشک ایده خوبی است.

تومور مغزی نمی تواند از جمجمه خارج شود

تومورهای مغزی منحصر به فرد هستند زیرا نمی توانند به اندام های دیگر گسترش یابند. آنها جریان خونی که تومورهای شکل گرفته در قسمت های دیگر بدن به آن دسترسی دارند را در اختیار ندارند. مغز بخشی بسیار ممتاز از بدن است و نه تنها اجازه ورود راحت چیزهای دیگر را نمی دهد، در حفظ آنچه درون خود دارد نیز خوب عمل می کند.

تلفن همراه موجب شکل گیری تومور نمی شود

ممکن است اخباری که درباره احتمال ابتلا به سرطان در صورت استفاده از تلفن های همراه منتشر شده اند را شنیده باشید. اما تاکنون شواهد قطعی و خوبی که نشان دهنده ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به تومورهای مغزی باشند، ارائه نشده اند. در حقیقت، تاکنون دلایل شکل گیری تومورهای مغزی مشخص نشده اند.

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

توصیه‌های غذایی برای روزه داران دیابتی

بیدار شدن و خوردن مواد غذایی حاوی ویتامین و مواد معدنی در وعده سحر برای فردی که می‌خواهد روزه بگیرد بسیار مهم است.

از جمله خوراکی‌های ایمن، کم قند و کم کالری، اما مقوی برای ساعات طولانی روزه داری می‌توان موارد زیر را نام برد:

به جز غذای اصلی در نظر گرفته شده برای وعده سحر فرد دیابتی می‌تواند از ترکیب یک لیوان ماست کم چرب یا شیر به همراه پوره میوه هایی، چون توت فرنگی، زغال اخته، موز، جوانه گندم یا سیب استفاده کنند.

چای شیرین شده با قند و شکر برای افراد دیابتی مناسب نیست. به همین دلیل به افراد دیابتی پیشنهاد می شود که برای پیشگیری از بروز نوسان قندخون در این افراد، در زمان دم کردن چای از چند تکه میوه خشک همراه چای خشک در قوری استفاده شود تا به این ترتیب میزان قند چای کنترل و طعم شیرینی داشته باشد.

مصرف آبمیوه‌های طبیعی مانند آب هویج، آب سیب و موز، آب پرتقال به همراه مواد غذایی مانند نیمرو، املت با گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای یا مصرف یک کاسه غلات صبحانه فاقد شکر همگی می‌تواند سبب سیری و تقویت سیستم ایمنی بدن فرد دیابتی بدون بالا رفتن قند خون وی شود.

افزودن دانه‌های آجیل به نوشیدنی نیز می‌تواند باعث تقویت و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شود.

کارشناسان به افراد دیابتی توصیه می‌کنند از مصرف مواد حاوی قند و شکر، پرچرب، سرخ کرده و با میزان نشاسته بالا خودداری کنند، زیرا باعث افزایش قندخون آنها می‌شود.

شیرشکلات های موجود در بازار به خاطر این که حاوی قند هستند، برای افراد دیابتی مناسب نیستند. به همین دلیل توصیه متخصصان تغذیه آن است که افراد دیابتی با مخلوط کردن یک لیوان شیر کم چرب با سه قاشق چایخوری پودر کاکائو، نوشیدنی سالمی تهیه نمایند تا مطمئن باشند که دچار نوسان قندخون در طول روز نمی شوند.

خوردن شیرینی هایی مانند زولبیا بامیه نیز باید به مقدار بسیار کم باشد، زیرا می‌تواند قندخون بیمار را به طور ناگهانی افزایش دهد که با رعایت این راهکار‌ها فرد می‌تواند مانند دیگر افراد روزه بگیرد

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

این سه بیماری ماهیتی مزمن دارند، نمونه هایی انحطاطی محسوب می شوند و در حال حاضر، درمان موثری برای آنها وجود ندارد. با این وجود، داروهایی وجود دارند که می توانند نشانه های التهاب مفاصل، آرتروز و پوکی استخوان را بهبود ببخشند. افزون بر این، درمان هایی برای کمک به کاهش التهاب، بی حسی، یا درد در دسترس هستند.

آرتروز

در میان بیماری های روماتیسمی، آرتروز شایع‌ترین نمونه محسوب می شود. این بیماری در نتیجه انحطاط غضروف شکل می گیرد.

غضروف بافتی است که انتهای استخوان های انسان را پوشش می دهد. غضروف قابلیت حرکت را در اختیار استخوان ها قرار می دهد، بدون این که آنها با یکدیگر تماسی داشته باشند. با این وجود، درد ناشی از آرتروز به طور معمول زمانی که فرد دراز کشیده یا در حالت استراحت قرار دارد، کاهش می یابد.

هنگامی که غضروف قدرت یا کیفیت خود را از دست می دهد، این می تواند موجب اصطکاک، درد، و التهاب شود. آرتروز در کفل ها، زانوها و قوزک پا (هر مکانی که پشتیبان وزن بدن است) بسیار شایع است.

متاسفانه درمانی برای این شرایط وجود ندارد. در شرایطی که می توانید آهنگ پیشرفت بیماری را کند کنید، اما امکان توقف کامل آن وجود ندارد.

اگر به آرتروز مبتلا نیستید و قصد پیشگیری از آن را دارید، انجام ورزش های سبک و اجتناب از چاقی ایده خوبی محسوب می شود. همچنین، شما باید یک رژیم غذایی متعادل که سرشار از ویتامین C است را مصرف کنید، زیرا این ماده مغذی به تولید کلاژن کمک می کند.

با این وجود، اگر به آرتروز نیز مبتلا شده اید، باید از دریافت ویتامین C یا مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر، منیزیم، سیلیکون و گوگرد به میزان کافی اطمینان حاصل کنید.

التهاب مفاصل

باور داشته باشید یا خیر، التهاب مفاصل در طول سال ها توسعه نمی یابد. افزون بر این، التهاب مفاصل بیماری نیست که تنها در زمان پیری شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه انواع مختلفی از التهاب مفاصل وجود دارند، اما این بیماری می تواند در کودکان و افرادی که یک سبک زندگی فعال دارند، ورزشکاران، و افرادی که فعالیت های شدید و طاقت فرسا را سر کار خود انجام می دهند نیز شکل بگیرد.

دلایل بروز التهاب مفاصل

سیستم ایمنی: سیستم ایمنی بدن شما ممکن است به غشا سینوویال (لایه ای از بافت که مرز درون مفاصل را مشخص می کند) حمله  کند.

ریشه های پس از سانحه: این زمانی رخ می دهد که فرد یک تصادف را تجربه کرده یا حرکات تکراری (به عنوان مثال، کار با صفحه  کلید رایانه) را انجام می دهد.

همچنین، شکل گیری بلورهایی از اسید اوریک می تواند به التهاب مفاصل منجر شود.

التهاب مفاصل با درد شدید و پایدار همراه است. در شرایطی که افراد مبتلا به آرتروز هنگام استراحت درد ندارند، التهاب مفاصل دارای درد مداوم است.

برای پیشگیری از التهاب مفاصل، یک رژیم غذایی سرشار از کلسیم، اسیدهای چرب امگا-۳ و اسیدهای چرب امگا-۶ را دنبال کنید. افزون بر این، فعالیت جسمانی متوسط داشته باشید. همچنین، زمانی را در خارج از خانه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به منظور تولید ویتامین D در بدن اختصاص دهید.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک بیماری سیستمیک، مزمن، و ناتوان کننده است که استخوان ها را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که با یک شکستگی ناگهانی استخوان بدون دلیلی مشخص یا یک رویداد ساده مواجه نمی شوند، از ابتلا به بیماری آگاهی ندارند.

بافت های استخوانی به طور مداوم تجدید می شوند و ساختارهای جدید را شکل می دهند و بافت قدیمی از بین می رود. با این وجود، گاه گاهی و اغلب طی دوران یائسگی، این تعادل به هم می ریزد. شکل گیری بافت جدید که قوی است، متوقف می شود. با گذشت زمان، فرد با کاهش تراکم استخوانی خود مواجه می شود، که خطر شکستگی استخوان را افزایش می دهد.

ابتلا به پوکی استخوان موجب می شود تا استخوان ها، به ویژه در اطراف مچ دست، کفل و مهره ها، متخلخل‌تر شوند.

برای درمان این بیماری، مکمل های غذایی که سرشار از کلسیم و ویتامین C هستند، مورد استفاده قرار می گیرند. در صورت توصیه پزشک، بیس فسفونات ها برای نفوذ کلسیم به بافت استخوانی و کمک به بازسازی آن بسیار مفید هستند

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

سلامت قلب، عروق و استخوان ها

لیکوپن موجود در هندوانه برای حفظ سلامت قلب و عروق به رسمیت شناخته شده است ضمن این که یک عامل مهم در ترویج سلامت استخوان ها نیز محسوب می شود. مصرف مقددار زیاد هندوانه از آنجا که منجر به بهبود جریان خون از طریق شاهرگ ها می شود، به عملکرد قلبی عروقی کمک می کند. لیکوپن همچنین استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. هندوانه ضمنا سرشار از پتاسیم است و به حفظ کلسیم در بدن و داشتن استخوان ها و مفاصل قوی تر کمک می کند.

کاهش چربی

هر لیوان آب هندوانه حاوی ۲۵۰ میلی گرم سیترولین است؛ یک اسید آمینه که به آرژنین تبدیل می شود و به جلوگیری از تجمع بیش از حد چربی در بدن کمک می کند. طبق تحقیقات جدید مصرف آب هندوانه قبل از فعالیت بدنی شدید به کاهش ضربان قلب و درد عضلات کمک می کند و این به خاطر سیترولین موجود در آن است.

سلامت کلیه ها

هندوانه یک ادرار آور طبیعی است و بر خلاف کافئین و الکل به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند.

پشتیبانی از عصب و عضله

هندوانه سرشار از پتاسیم و یک الکترولیت طبیعی است که منجر به تنظیم عملکرد اعصاب و عضلات می شود.

سلامت چشم

هندوانه یک منبع فوق العاده از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین آ تبدیل می شود و به تولید رنگدانه در شبکیه و محافظت از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن و شب کوری کمک می کند. ویتامین آ همچنین برای حفظ سلامت پوست، دندان ها، بافت اسکلتی و غشاهای مخاطی مفید است.

سیستم ایمنی بدن

محتویات ویتامین ث موجود در هندوانه فوق العاده زیاد است و این ویتامین تقویت کننده سیستم ایمنی بدن به شمار می رود.

افزایش انرژی

هندوانه سرشار از ویتامین های ب است که برای تولید انرژی مفید هستند. متخصصان تغذیه توصیه می کنند که هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین ب ۱، ویتامین ب ۶ و منیزیم است.

کاهش شدت آسم

آنتی ‌اکسیدان‌ های موجود در این میوه به کاهش شدت آسم کمک می‌ کنند. همچنین خطر سرطان روده، آرتروز هماتوئید و سرطان پروستات با مصرف هندوانه کاهش می یابد

  • ستایش محمدی
  • ۰
  • ۰

زهره پوراحمد با بیان اینکه مصرف زولبیا و بامیه فواید و مضراتی دارد، اظهار داشت: مضرات استفاده از این شیرینی بیش از فواید آن است.
وی افزود: جعبه های زولبیا و بامیه باید مجوز بهداشتی داشته باشد و بر روی بسته بندی جعبه ها آرم سازمان غذا و دارو هک شده باشد در غیر این صورت از مصرف آنها پرهیز نمایند.
پوراحمد در ادامه به فواید این شیرینی اشاره کرد و گفت: از فواید زولبیا و بامیه فقط می‌توان به این اشاره کرد که برای لحظات اول بعد از افطار به جهت اینکه دارای قندهای ساده بالایی است، یک تا دو عدد توصیه به مصرف می‌شود و این قندهای ساده سریع شکسته می‌شود و قند خون مورد نیاز را سریع بالا می‌برد.
وی اظهار داشت: بر عکس فواید که مختصر است، مضرات آن بی شمار است و می‌توان به کالری بالای آن که منجر به افزایش وزن و ناراحتی‌های متعاقب آن می‌شود، اشاره کرد. همچنین با توجه به اینکه قندهای ساده آن بالاست، به همین دلیل اصلا به بیماران دیابتی و همچنین افراد عادی به جز در همان لحظات اولیه افطار توصیه نمی‌شود؛ چراکه قندهای ساده در بدن سریع به چربی تبدیل می‌شود.
کارشناس اداره کل نظارت بر مواد خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه زولبیا و بامیه چربی بالایی دارد، اظهار داشت: این شیرینی‌ها درون روغن بطور غوطه‌ور سرخ می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه احتمال دارد از روغن‌های نامناسب برای طبخ آنها استفاده شود در نتیجه با وجود آنکه چربی بالایی دارد، مواد مخاطره‌آمیز برای سلامتی مانند پراکسید و اسیدیته نیز دارد.
پوراحمد گفت: از آنجا که معمولا نوع مصرف با مقاومت همراه خواهد بود توصیه می‌شود در مصرف زولبیا و بامیه احتیاط شود و به یک الی ۲ عدد در روز اکتفا کنید.

  • ستایش محمدی